0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Debat: Lynetteholm-projektet er nu i frit fald

Københavnerne og hele regionen betaler en høj pris for det uskønne forløb og den kaotiske håndtering af Lynetteholm. Der forestår et omfattende reparationsarbejde, for hvordan rydder man op i sådan en suppedas, når der er brugt et trecifret millionbeløb, og projektet er i gang? Det giver Lone Johnsen og Per Henriksen fra bevægelsen Stop Lynetteholm deres bud på i dette debatindlæg.

Byrummonitor

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Efter stribevis af samråd om Lynetteholm i Folketinget og massiv negativ pressedækning er det krystalklart, at Lynetteholm befinder sig i en dyb krise. Der er ikke tilstrækkelig viden om projektets miljømæssige konsekvenser, projektets økonomi er løbet løbsk, projektets organisation er kaotisk, og der er problemer i forhold til vores naboland(e).

Transportministeren har på det seneste åbne samråd den 5. maj 2022 konkluderet, at anlægsloven er blevet gennemført meget hurtigt.

Det er positivt, at transportministeren nu de facto har sat projektet på pause, for udover at finde alternativer til dumpning af slam vil Trine Bramsen (S) også genbesøge beslutningsgrundlaget, når det gælder konsekvenser for vandgennemstrømningen til Østersøen, hvis Kongedybet fyldes op med jord.

Fire års planlægning bygger på sand

Vi kan berolige transportministeren med, at hun er helt i samklang med et flertal af borgere, når hun dekreterer en pause. Det viser en YouGov-omnibusundersøgelse, der blev gennemført 27.-29. april for os med 1.010 svarpersoner.

Blandt de 80 procent af respondenterne, der har kendskab til Lynetteholm tilkendegiver 70 procent, at de i forskellige grader støtter, at projektet stoppes, mens kun 7 procent mener, at projektet blot skal køre videre. Det understreger den betydelige skepsis, befolkningen har over for projektet.

På den anden side er det også katastrofalt, at fire års planlægning af Københavns fremtid øjensynligt bygger på sand. Københavnerne og hele regionen betaler en høj pris for det uskønne forløb og den kaotiske håndtering af projektet. Der forestår et omfattende reparationsarbejde, for hvordan rydder man op i sådan en suppedas, når der er brugt et trecifret millionbeløb, og projektet er i gang? Det har vi givet et bud på i en henvendelse til folketingets transportudvalg:

  • Vi opfordrer kraftigt til, at der etableres en seriøs samtale om Københavns fremtid og Lynetteholms idégrundlag. Der er ikke brug for flere strømlinede kommunikationskampagner om Lynetteholms positive betydning for København, men en reel dialog hvor politikere med ansvar står i spidsen for mødet med befolkningen.
  • Vi foreslår, at processen omkring den strategiske miljøvurdering gentænkes, og at der bliver tale om en reel strategisk miljøvurdering, der også involverer etablering af jorddeponiet. Den brede modstand langs Køge bugt viser, at det må være slut med, at kommunegrænsen fungerer som et jerntæppe.
  • Vi foreslår, at der udarbejdes et fagligt velfunderet strategisk oplæg, der beskriver forskellige scenarier for udviklingen af København set i et regionalt perspektiv. Det kan suppleres med de elementer, som afgrænsningsnotatet vedrørende smv’en beskriver.

Der er planpolitisk tomrum i hovedstadsområdet

Arbejdet med Lynetteholm har vist, at der er et planpolitisk og -fagligt tomrum i hovedstadsområdet. Vi foreslår derfor, at der nedsættes en gruppe af uafhængige eksperter, som står i spidsen for den strategiske analyse. Der etableres en bredt sammensat følgegruppe bestående af Transportministeriet (projektejer), Miljøministeriet, Klima- og Energiministeriet og Indenrigs- og Boligministeriet, Københavns kommune og relevant regional repræsentation. Det kan suppleres med et advisory board med bred folkelig og faglig deltagelse med reference til følgegruppen.

Ekspertgruppen skal med udgangspunkt i klimakrisen og krisen for den biologiske mangfoldighed beskrive mulige scenarier inden for nedenstående temaer i et regionalt perspektiv: Klima, stormflodssikring, bosætning og infrastruktur, den demografiske udvikling og erhvervsstruktur samt en sammenhængende naturplan, der også omfatter Øresund.

Ekspertgruppens oplæg bliver omdrejningspunkt for høringer, møder og debatter i en periode på seks måneder, inden der samles op på anbefalingerne. Er der politisk vilje, anser vi det som en realistisk plan, der kan bidrage til at genskabe tilliden til de politiske processer og demokratiet, når det gælder Københavns og regionens fremtid de næste 50 år.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord sammen med et billede af dig selv til debat.byrummonitor@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage