0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Motorvejen mod Holbæk/Køge ved Hvidovre.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Realdania og forstadskommuner udgiver publikation om støj

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

I et år har to rådgiverteams* bestående af henholdsvis Cowi, Urban Power og Urban Creators samt Labland og 103 Rådgivende Ingeniørselskab indsamlet og analyseret data om støj fra motorveje på foranledning af Furesø og Gladsaxe kommuner samt Realdania, som nu har lagt resultaterne frem i to rapporter.

Det skriver Gladsaxe Kommune i en pressemeddelelse.

»Rapporterne konkluderer, at støjproblemer bedst løses tættest på kilden, og overdækker man motorveje eller fører dem igennem en tunnel, skal det ske på længere strækninger på 1,5-2 kilometer for at opnå den ønskede effekt. Støjudfordringerne er dog så store, at det også kan blive nødvendigt at lave støjdæmpende tiltag i byen længere væk fra kilden, mens vi venter på de store løsninger, selv om den mere diffuse støj længere væk fra motorvejen er vanskeligere at håndtere,« hedder det i pressemeddelelsen.

Rapporterne blev fremlagt på et webinar onsdag med deltagelse af kommuner, regioner og stat samt politikere og forskere fra hele landet og fra næsten alle hovedstadskommuner.

»At etablere støjafskærmning er dyrt, ikke mindst overdækning og tunnelløsninger. Rapporterne peger på, at der er behov for, at vi arbejder med et helhedsorienteret blik på længere motorvejsstrækninger, og at vi samtænker investeringer i støjskærme og lette og tunge overdækninger. Det kræver store investeringer, og at stat, kommune og private aktører finder sammen i nye samarbejder. En vigtig læring fra projektet er desuden, at der skal et bredere fokus på de sundheds- og samfundsmæssige konsekvenser af motorvejsstøjen,« hedder det videre i meddelelsen.

Hent de to rapporter på Realdanias hjemmeside her.

*Rettet 5. april klokken 8.41. I en tidligere version fremgik det, at Cowi og Labland stod alene bag de to rapporter. Rapporterne er lavet af to større rådgiverteams bestående af henholdsvis Cowi, Urban Power og Urban Creators samt Labland og 103 Rådgivende Ingeniørselskab. Byrummonitor beklager fejlen.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce