0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Odense Kommune
PR-foto: Odense Kommune

Testkørsel på Hestehaven i Odense.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Letbane-strid i Odense: Entreprenør har flere gange truet med byggestop – og modtager store dagbøder

Den spanske entreprenør Comsa har flere gange været tæt på at stoppe arbejdet på Odense Letbane, som samtidig forsinkes af Banedanmark.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det går hedt for sig i anlæggelsen af Odense Letbane. Det kan nu konstateres sort på hvidt, efter Fyens Stiftstidende har fået aktindsigt i dokumenter, som antyder, at forholdet mellem Odense Letbane og den spanske hovedentreprenør, Comsa, ikke har det helt godt.

Avisen har i flere artikler baseret på anonyme kilder beskrevet et omtumlet forløb, som mødereferater og andre dokumenter nu bekræfter.

Af dokumenterne fremgår det, at Comsa flere gange har været tæt på at stoppe arbejdet som følge af manglende likviditet til at færdiggøre arbejdet. Det har fået Odense Letbane og entreprenøren til at aftale en form for forudbetaling, som sikrer fremdrift i det allerede forsinkede projekt.

Samtidig pålægger Odense Letbane dog hver dag entreprenøren store dagbøder på grund af manglende overholdelse af deadlines.

Problemer med Banedanmark

Ved siden af striden med entreprenøren er Odense Letbane i løbende kommunikation med Banedanmark, fordi styrelsen vil have sikkerhed for, at letbanen ikke kommer til at forstyrre de andre banesignaler i området. Det betyder, at Odense Letbane fortsat kun testkører i et afgrænset område.

Odense Letbane har ikke ønsket at kommentere sagen med Banedanmark, og Banedanmark har også afvist at stille op til interview. Anlægsdirektør Peter Johansson skriver i et mailsvar til avisen:

»Vi har et godt og konstruktivt samarbejde med Odense Letbane om at dokumentere, at letbanens kørestrømsanlæg ikke påvirker Banedanmarks signalanlæg på de steder, hvor de to anlæg kommer fysisk tæt på hinanden. Alle arbejder for at komme i mål hurtigst muligt.«

Letbanen er desuden et stridspunkt i valgkampen, fordi blandt andre Venstre er imod den planlagte etape 2, som skal udvide letbanen til blandt andet Vollsmose.

Letbanen er sat til at åbne omkring årsskiftet.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce