0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Så er det officielt: Regeringen har sløjfet Lynetteholms klageadgange

Transportministeriet afviser, at afskæringen af klageadgangen er i strid med Århus-konventionen og er ikke »enig i præmissen om, at projektet har lidt af en mangel på borgerinddragelse«.

Nyheder

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Nu er det ikke muligt at klage over anlæggelsen af Lynetteholm.

Torsdag trådte transportminister Benny Engelbrechts (S) planlagte – og heftigt kritiserede – bekendtgørelse om at afskære klageadgangen i forbindelse med anlæggelsen af den kunstige ø Lynetteholm i København, i kraft.

Det bekræfter Transportministeriet over for Byrummonitor, og det fremgår desuden på Retsinformation.dk.

Modstandere af Lynetteholm øjnede ellers et håb i horisonten.

6. oktober, da afskæringen af klageadgange ellers skulle implementeres, meddelte ministeriet, at man havde udskudt beslutningen, fordi man ikke var færdig med at behandle de omkring 170 indkomne høringssvar. Men nu er de mange høringssvar behandlet, fremgår det af et høringsnotat, der ligger på høringsportalen.

I en email til Byrummonitor skriver transportminister Benny Engelbrecht, at der ikke er »fremkommet argumenter, som tilsidesætter min vurdering af, at den administrative klageadgang bør afskæres blandt andet af hensyn til sikkerheden i projektets fremdrift«:

»Der er kommet lige omkring 170 høringssvar, hvor mange i øvrigt er enslydende. Vi har brugt ekstra tid på at vurdere alle argumenter, for anlægget af Lynetteholm er et vigtigt projekt – ikke mindst i forhold til klimasikring af København. Samtidig er det også et stort projekt, hvor vi skal sikre, at alt går rigtigt til,« udtaler transportministeren og tilføjer:

»Der er selvfølgelig fortsat mulighed for at få sagerne prøvet ved domstolene, og jeg har den principielle betragtning, at det kun bør være domstolene, som kan tilsidesætte den lovgivende magts ønske om udførelsen af et projekt. Sådan må og skal det være i vores demokrati.«

Århus-konventionen ikke tilsidesat

Af ministeriets høringsnotat fremgår det, at blandt andre WWF Verdensnaturfonden, Danmarks Naturfredningsforening i København, Klimabevægelsen og Hans Schjær-Jacobsen har sat »spørgsmålstegn ved, om bekendtgørelsen er i overensstemmelse med Århus-konventionen«, som giver befolkningen ret til »adgang til oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet«.

Det er Transportministeriet ikke enig i. Ministeriet henviser i notatet til Århus-konventionens artikel 9, stk. 2, og artikel 9, stk. 4, »hvoraf det følger, at der er en pligt til at stille tilstrækkelige og effektive retsmidler til rådighed, inklusive foreløbige retsmidler, hvor dette findes passende, der skal være rimelige og retfærdige, betimelige og ikke uoverkommeligt dyre«.

Ministeriet skriver videre:

»Af mere principielle betragtninger vurderer Transportministeriet derfor også, at Århus-konventionen ikke forbyder lovgivers mulighed for i en anlægslov at vedtage, at prøvelser af lovens lovmedholdelighed skal prøves af den dømmende magt og ikke ved et administrativt klageorgan. Endvidere indeholder anlægsloven i § 24, stk. 2, en hjemmel til, at retten ved søgsmål om miljøforhold, der er omfattet af loven, skal påse, at omkostningerne ved sagen ikke er uoverkommeligt dyre for de berørte parter.«

87 høringssvar med samme budskab

Af notatet fremgår det, at 87 høringssvar – hvoraf mange er indsendt af medlemmer af Facebook-gruppen ’Stop Lynetteholm’ – bemærker, at de mener, der har været mangel på borgerinddragelse i beslutningsprocessen vedrørende Lynetteholm, at processen har været udemokratisk, og at det er kritisabelt, at høringer angående projektet har ligget mellem to kommunalvalg, »hvilket har medført, at borgere ikke har haft chance for at vise sin utilfredshed«.

Transportministeriet skriver, at man ikke er »enig i præmissen om, at projektet har lidt af en mangel på borgerinddragelse«.

»Der har været kendskab til den overordnede vision om Lynetteholm, siden den daværende regering indgik en aftale med Københavns Kommune tilbage i oktober 2018,« skriver Transportministeriet og henviser til, at både projektets idéfase og de efterfølgende miljøkonsekvensvurderinger har været i offentlig høring med i alt mere end 1.000 høringssvar til følge.

»Under den offentlige høring afholdt Udviklingsselskabet By & Havn I/S d. 5. januar 2021 et virtuelt borgermøde over miljøkonsekvensvurderingerne, hvor udviklingsselskabet orienterede om rapporten samt besvarede spørgsmål fra deltagere på mødet. Transportministeriet sendte et udkast til forslag til lov om anlæg af Lynetteholm i offentlig høring i perioden 15. januar til 14. februar 2021,« skriver ministeriet videre og tilføjer:

»Der har på den baggrund været flere lejligheder til at få information og gøre sin stemme gældende.«

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce