0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

»Det sætter offentligheden skakmat«: Regeringen vil afskaffe muligheden for at klage over Lynetteholm

Transportministeriet vil afskære klageadgange til otte forskellige love i anlægsperioden for Lynetteholm med en ny bekendtgørelse, der netop er sendt i høring. Hjemlen har regeringen fra anlægsloven, men beslutningen møder kritik fra juraprofessor, advokat og Danmarks Naturfredningsforening.

Nyheder

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det bliver formentlig ikke muligt for borgere og organisationer at klage over Lynetteholm frem til 2025 – når den kunstige ø rent faktisk er anlagt ud for Københavns Nordhavn.

Transportministeriet har netop sendt et udkast til ’Bekendtgørelse om afskæring af klageadgange i forbindelse med anlæg af Lynetteholm’ i høring. Med den i hånden vil regeringen lukke for den klageadgang, som borgere og organisationer normalt har til Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet.

Det betyder, at i alt otte loves klageinstanser sættes ud af spil under hele anlæggelsen af Lynetteholm: byggeloven, lov om naturbeskyttelse, lov om vandforsyning mv., lov om miljøbeskyttelse, lov om beskyttelse af havmiljøet, lov om råstoffer, lov om forurenet jord samt lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.

Det fremgår af udkastet, som er offentliggjort på Høringsportalen onsdag.

Her fremgår det også, at »forsinkes projektet, forlænges afskæringen af klageadgangene tilsvarende«. Anlægsperioden forventes at vare til 2024 eller begyndelsen af 2025.

Minister: Lynetteholm har ikke råd til forsinkelser

Da et bredt flertal i Folketinget vedtog anlægsloven for det enorme byudviklingsprojekt 4. juni, fik transportministeren ud fra lovens paragraf 6, stk. 1 samtidig hjemmel til at indskrænke klageadgangen. Det er altså det, han lægger op til nu – fordi Lynetteholm ifølge ham ikke kan tåle forsinkelser:

»Med loven siger et meget bredt flertal i Folketinget, at en klage med opsættende virkning i forhold til store anlægsprojekters komplekse tidsplan indebærer en for høj risiko for såvel forsinkelser som fordyrelser. Folketinget er den endegyldige demokratiske instans i Danmark, og et nyt flertal kan til enhver tid ændre lovgivningen,« skriver Benny Engelbrecht (S) i en email til Byrummonitor.

Han nævner desuden, at der »fortsat er en mulighed for at få prøvet spørgsmålet ved domstolene«.

Der er høringsfrist for forslaget 29. september, og ikrafttrædelsesdatoen er sat til 6. oktober.

Professor: Tilsynet fjernes

Den blokerede klageadgang kan få store konsekvenser, vurderer juraprofessor i miljøret ved Aarhus Universitet Ellen Margrethe Basse. For det betyder i praksis, at det demokratiske tilsyn, der normalt føres med beslutninger, »som kan være problematiske efter EU’s miljølovgivning«, sættes ud af spil.

»Det vil alene være gennem retssager, at Trafikstyrelsens tilladelser kan efterprøves. Der bliver derfor ikke tale om en situation som den, der er opstået i forbindelse med byudviklingsprojektet på Amager Fælled, hvor klagenævnene har tillagt de indgivne klager opsættende virkning,« siger Ellen Margrethe Basse.

DN: Afvigelse fra FN-konvention

Danmarks Naturfredningsforening Københavns næstformand, Ole Damsgaard, kalder det »yderst problematisk«, at man vil afskaffe klagemulighederne i et anlægsprojekt.

»Det sætter offentligheden skakmat,« siger han og tilføjer:

»Hvis By & Havn efter transportministerens administrative godkendelse ændrer på projektet på en måde, der er til skade for miljøet, så har befolkningen, organisationer og selv berørte kommuner ingen mulighed for at klage over beslutningen.«

Han henviser til, at det er i modstrid med FN’s Århus-konvention, som giver befolkningen ret til »adgang til oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet«.

»Allerede da anlægsloven var i høring, fremhævede vi det problematiske i, at man på den måde afskærer offentligheden fra at føre kontrol eller følge med i, hvad der sker og fra at klage efter de normale procedurer,« siger han.

DN: Rettens vej er ikke en mulighed

Ole Damsgaard anerkender, at det er normal praksis at fratage klagemuligheder, når man vedtager anlægslove. Han mener dog, at situationen er anderledes med Lynetteholm.

»Anlægslove benyttes oftest i tilknytning til vej- og baneanlæg, som har været igennem en grundig, detaljeret projektering forinden. Og så er en vejstrækning fra A til B alt andet lige et mindre kompliceret byggeprojekt end at skulle anlægge en kæmpestor, ny ø i en periode på 30 år eller mere,« siger han og tilføjer:

»Det er et ikke-færdigbeskrevet projekt, hvor etableringen foregår over en lang årrække – langt længere end et normalt anlægsprojekt.«

Det, man skriver, er reelt, at fremdrift skal prioriteres over miljø

Danmarks Naturfredningsforening og andre organisationer og borgere kan stadig gå rettens vej, men det er langt mere ressourcekrævende og derfor ikke en mulighed i praksis, mener Ole Damsgaard.

»Man kan anlægge en retssag imod staten eller imod By & Havn eller deres datterselskab, som skal gennemføre projektet. Men det er jo ikke noget, man bare lige gør, for det koster jo penge, medmindre man får fri proces, så det kræver mange ressourcer, både på den ene og den anden måde overhovedet at gøre brug af de demokratiske rettigheder man har efter Århus-konventionen.«

Advokat: Regeringen er »ekstremt ærlig«

Eskil Nielsen, advokat for Klimabevægelsen, som har fået Europa-Parlamentet til at interessere sig for Lynetteholm, er enig i, at bekendtgørelsen kan være problematisk i forhold til Århus-konventionen.

»Det bemærkelsesværdige ved den her bekendtgørelse, er at en afskæring af klager helt udtrykkeligt er lavet for at sikre fremdrift, da klagesager kan indebære risici og fordyrelser. Det står ordret i lovbemærkningerne,« siger Eskil Nielsen og tilføjer med en tør latter:

»Her er regeringen i hvert fald ekstremt ærlig. Det, man skriver, er reelt, at fremdrift skal prioriteres over miljø. Hvis det viser sig, at Lynetteholm forplumrer Østersøen, så vil man bare kunne køre på uden at bekymre sig om det, man kalder risikoen for at skulle standse projektet på grund af en klage over det.«

»Men,« tilføjer han, »normalt er udgangspunktet jo, at man skal give mulighed for klager for at se, om de beslutninger, man træffer, er saglige. Så regeringen giver med bekendtgørelsen køb på de ekstra øjne, der kunne sikre, at projektet blev gennemført ud fra saglige kriterier.«

Det er normalt at lave en anlægslov – det er ikke normalt at haste processen igennem uden samlet miljøvurdering og endda stoppe klageadgangen efter lovene

At prioritere fremdrift foran saglighed og miljøproblemer giver efter Eskil Nielsens mening en »klar spænding« i forhold til intentionerne i EU-lovgivningen og Århus-konventionens paragraf 9.

»Her er det meningen, at man skal kunne klage, hvis miljøet har et problem,« siger han.

Et andet element i Århus-konventionen er ifølge advokaten, at der skal være let adgang til domstolene – et element, han også savner i udkastet til bekendtgørelsen:

»Det havde klædt transportministeren, når han fjerner adgangen til at klage til forskellige nævn, at han så i det mindste havde sikret, at en prøvelse ved domstolene er lige så let og med samme omkostning. Men det er udeladt i bekendtgørelsen, « siger Eskil Nielsen.

»Det er normalt at lave en anlægslov – det er ikke normalt at haste processen igennem uden samlet miljøvurdering og endda stoppe klageadgangen efter lovene.«

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce