0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Sveriges Espoo-talsmand: Vi har stadig ikke fået svar på spørgsmål om Lynetteholm, som bekymrer os

Transportminister Benny Engelbrecht mener dialogen er i en god gænge. Svenskerne mener fortsat projektet kan give betydelige grænseoverskridende miljøpåvrkninger.

Nyheder

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det har fra både By & Havn og den danske transportministers side forlydt, at svenskerne efter en konfliktfyldt proces nu er blevet betrygget om Lynetteholm og projektets betydning for Øresunds havmiljø.

»Med Sverige er vi i en god gænge,« lyder seneste melding fra transportminister Benny Engelbrecht (S) til Byrummonitor.

Han tilføjer, at han har indtryk af, at svenskerne er »tilfredse« med dialogen.

By & Havns adm. direktør, Anne Skovbro, har ligesom transportministeren udtalt sig i fortrøstningsfulde vendinger om dialogen mellem Sverige og Danmark til Politiken.

Men spørger man de svenske myndigheder, om de nu føler sig trygge, får man et lidt andet svar:

»Det korte svar er nej,« skriver Richard Kristoffersson, kontaktperson og talsmand for Espoo-konventionen under den svenske miljøstyrelse, til Byrummonitor.

Ønsker granskning af tredje part

Sverige er som det eneste Østersøland inddraget i en Espoo-høring, som skal sættes i gang, hvis konkrete projekter eller planer kan forventes at medføre grænseoverskridende miljøpåvirkninger.

»Der er flere grunde til, at de svenske myndigheder stadig ser dette projekt som noget, der kan risikere at give betydelige grænseoverskridende miljøpåvirkninger. Vores myndigheder har heller ikke fået nøjagtige svar på de spørgsmål, vi har stillet og de uklarheder, vi har fremført, og som bekymrer os,« skriver Richard Kristoffersson.

Blandt flere andre punkter efterspørger de svenske myndigheder en granskning – udført af en neutral tredjepart – af modellen og beregninger for vandudveksling i Øresund og den fremtidige påvirkning af saltvandstiførslen til Østersøen.

»Som vi ser det, er det stadig åbent, om de danske myndigheder er klar til at møde Sverige,« skriver han.

Den største anke mod Lynetteholm er dog:

»De svenske myndigheder finder blandt andet, at Danmark ikke har vist, at de foreslåede dumpingsteder er egnede til dumping af det opmudrede materiale, eller at der ikke er andre rimelige alternativer, hvor risikoen for grænseoverskridende miljøpåvirkning er betydeligt mindre,« skriver Richard Kristoffersson.

Han tager dog forbehold for, at høringen er i gang, og at de svenske myndigheder 31. maj modtog yderligere oplysninger og svar på spørgsmål og tvetydigheder, der er rejst af den svenske side. Der har endnu ikke været tid til at evaluere disse oplysninger.

Han oplyser desuden, at Trafikstyrelsen i Danmark har indbudt de svenske myndigheder til et samrådsmøde, som de har sagt ja til.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce