Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.
Spørgeskema om automatisk oplæsningDen finansielle model for det opsigtsvækkende københavnerprojekt, Lynetteholmen, kan inspirere Aarhus Kommune og puste nyt liv i et af de mest omdiskuterede byggeprojekter i Østjylland, Marselistunnelen, mener Aarhus' borgmester, Jacob Bundsgaard (S).
Det er konstruktionen bag Lynetteholmen, hvor man deler projektet op via datterselskaber, så stat og kommune kommer til at eje hver sin halvdel, der kan få betydning for Marselistunnelen.
Det skriver Jyllands-Posten.
»Vi arbejder på den (løsningen, red.). Men hvis man skal være helt sikker på at undgå, at det stopper for byggeri af daginstitutioner, skoler og andre veje i Aarhus, er det vigtigt, at staten er med på, at vi kan lave det gennem en selskabsgørelse,« siger Jacob Bundsgaard til Jyllands-Posten.
Staten skal ikke betale for den 1,5 milliarder kroner dyre Marselistunnel i Aarhus, der i stedet skal finansieres af Aarhus Havn og af dækningsafgiften. Men Aarhus Kommune kan heller ikke låne penge af staten til projektet på grund af det anlægsloft, som regeringen har lagt over kommunernes forbrug til infrastruktur, skoler, daginstitutioner og idrætsfaciliteter.
Ministeriet har tre gange sagt nej til at støtte Aarhus økonomisk, fordi kommunen skal overholde anlægsloftet.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Skriv kommentar