0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Kim Hyttel
Foto: Kim Hyttel
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrummonitor@pol.dk


Kandidat for Alternativet: Kopier San Franciscos parkeringsmodel, hvor markedet bestemmer prisen

Indfører København en model, hvor prisen på p-pladser stiger og falder afhængigt af trængsel og ledige pladser, og hæver vi prisen på private beboerlicenser, vil borgere automatisk få mere medbestemmelse, skriver Martin Kjærulff, kandidat for Alternativet til Københavns Borgerrepræsentation og Region Hovedstaden, i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Københavns billigste kvadratmeter finder vi på p-pladserne til bilerne. I Alternativet ønsker vi at løse problemet med at finde en ledig parkeringsplads ved at lade markedet bestemme prisen.

Det skal ikke være politikerne i Borgerrepræsentationen, der skal bestemme, hvad det koster for gæsterne at parkere deres bil i Københavns gader. I stedet skal markedskræfterne bestemme, hvad timeparkering skal koste i de københavnske gader.

Vi ønsker en enkel model, hvor der altid skal være 10 procent ledige parkeringspladser. Falder andelen af ledige parkeringspladser til under 5 procent, vil prisen for timeparkering stige. Og modsat – hvis antallet af ledige parkeringspladser stiger til 15 procent – vil prisen falde.

Modellen findes i San Francisco

Der vil selvfølgelig være andre regler for handikapparkering, og vi ønsker også, at det skal være billigere for erhvervsdrivende at parkere. Det er nødvendigt, at vvs’eren kan parkere i nærheden af borgerens hoveddør. Det vil vi gøre nemt ved altid at sikre 10 procent ledige p-pladser på en gade. Derudover ønsker vi, at erhvervsdrivende skal kunne parkere til langt under markedspris i op til otte timer af døgnet.

Vi ser gerne, at beboerlicens stiger til 10.000 kroner om året i de dyreste områder og 4.000 kroner om året i de billigste områder

I San Francisco har de allerede indført denne model. Derovre reguleres prisen for timeparkering løbende igennem dagen, så den er tilpasset antallet af parkerede biler på en gade. Har man først parkeret sin bil, vil prisen selvfølgelig ikke kunne stige. Men falder prisen i en periode, skal bilisten selvfølgelig have glæde af prisfaldet, og stiger prisen igen, vil den højst kunne stige til den pris, der blev sat, da bilisten parkerede.

Vi har teknologien til løbende at regulere prisen for parkering. De fleste benytter i forvejen en app, så det vil også være nemt for app-udviklerne at tilbyde en ekstra service ved at lede bilisten hen til det sted med flest ledige p-pladser og dermed også den laveste pris.

Kommunen skal ikke underbyde markedet

Det er også vores håb, at markedsprisen vil få flere til at benytte de private p-huse. Vi har mange ledige pladser i de private p-huse, og vi mener ikke, at Københavns Kommune skal ind og underbyde markedet ved selv at bygge nye p-huse.

Vi ønsker også, at en beboerlicens skal koste mere, end den gør i dag. Vi ser gerne, at beboerlicens stiger til 10.000 kroner om året i de dyreste områder og 4.000 kroner om året i de billigste områder. Her kunne vi også forestille os en weekendmodel, hvor beboerne sparede penge ved at parkere længere væk, for eksempel i et kommunalt p-hus. Med weekendparkering vil det være muligt at have bilen nær sin bopæl fra fredag eftermiddag til mandag morgen. Resten af ugen vil den være længere væk fra hjemmet, og på den måde vil det være billigere end beboerlicensen.

Rammer socialt skævt

Vi er klar over, at prisstigninger vil ramme socialt skævt, men det ville også ske, hvis vi blot nedlagde en masse parkeringspladser. Vi så gerne, at de 70 procent af indtægterne, som staten tager, ville gå direkte tilbage i udviklingen af den offentlige transport i hovedstadsområdet samt på anden vis blev brugt til at afværge den sociale ulighed i transport i København.

Der er langtfra cykelstativer nok til alle byens cykler

Vi ønsker på samme tid, at der skal være større fokus på cykelparkering. Der er langtfra cykelstativer nok til alle byens cykler, hvilket gør, at der står cykler overalt. Vi skal have udpeget de steder, der er til størst gene for kørestolsbrugere eller gør det svært at komme forbi med barnevogn. I de områder skal vi have omlagt p-pladser til cykelparkering. Det skal være nemt at finde et ledigt cykelstativ, og der skal ikke være så langt i mellem cykelstativerne som i dag.

Med indførelsen af markedspris på timeparkering i København vil vi også kunne give borgerne mere medbestemmelse over deres gade. Hvis de ønsker at omdanne et par parkeringspladser til cykelparkering eller en lille byhave, skal de have mulighed for at gøre det. Resultatet vil selvfølgelig blive, at det vil koste mere for gæsterne at parkere deres bil i gaden.

Men det skal beboerne i gaden have mulighed for at være med til at bestemme. Det er trods alt dem, der bor i gaden.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord sammen med et billede af dig selv til debat.byrummonitor@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce