0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tekniq Arbejdsgiverne
Foto: Tekniq Arbejdsgiverne
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrummonitor@pol.dk


Tekniq: Hav elbiler og grøn trafik med, når I indtager stemmeboksene

Det er ikke nok at læne sig tilbage og vente på en national handleplan for opstilling af ladestandere til elbiler, skriver chefkonsulent hos Tekniq Arbejdsgiverne Troels Hartung i dette debatindlæg. Det kræver, at de rette løsninger udarbejdes til den enkelte kommunes trafikforhold.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Hvis vi vil have en grønnere hovedstad, er der brug for, at de kommende kommunalpolitikere går mere systematisk til værks for at elektrificere vejtransporten – især når der skal opstilles ladestandere.

Den kommunale valgkamp er skudt i gang, og de fleste københavnere er så småt ved at finde deres favoritter, inden turen går til stemmeboksene. En tur, der efter vores mening i høj grad også bør fokusere på den grønne omstilling, som er et af de områder, der kan få størst betydning for den enkelte københavner – eksempelvis når det gælder arbejdet med at reducere både luftforurening og CO2-udledning.

Et godt sted at starte er elektrificeringen af transportområdet, hvor der allerede nu er store gevinster at hente. Og selv om elbilsalget stiger kraftigt for tiden, er der brug for, at kommunerne hjælper med at sikre, at den nødvendige infrastruktur er på plads.

Potentialet er enormt, og borgerne er klar

Det kræver, at der fastlægges ambitiøse, kommunale mål for eksempelvis opstillingen af de ladestandere, der er hele rygraden for vores vilje til at skifte benzin- og dieselkøretøjer ud med elektriske alternativer. Det duer med andre ord ikke, at vi bare læner os tilbage og venter på en national handleplan. Derimod skal vi finde de rette løsninger til den enkelte kommune, for trafikforhold og -udfordringer er vidt forskellige fra hovedstaden til Herning.

Viljen er til stede

Potentialet er enormt, og borgerne er klar. En analyse lavet af YouGov for os i Tekniq Arbejdsgiverne viser, at 56 procent af deltagerne i undersøgelsen, der bor i hovedstadsregionen, i høj grad ønsker, at deres næste bil er en elbil.

Mange tøver dog med at sætte handling bag de gode intentioner, blandt andet på grund af bekymring over de begrænsede opladningsmuligheder. Over halvdelen af de adspurgte vurderer da også, at flere offentligt tilgængelige ladestandere vil have positiv betydning for deres lyst til at købe en elbil.

Brug for hurtig opladning

’Analyse af behovet for ladestandere i Københavns Kommune frem mod 2050’ lavet af Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune viser ganske vist, at der lige nu er et udmærket forhold mellem antallet af elbiler og ladestandere i Indre By og på brokvarterne – til gengæld er balancen væsentligt dårligere i Valby, Vanløse, Brønshøj-Husum, Bispebjerg og på Amager.

Det er nødvendigt at opstille mål for, hvor mange hurtigladere og måske endda lynladere vi kan placere rundt omkring i byen

Problemet er samtidig, at antallet af elbiler, der er registreret i de centrale dele af København, ikke inkluderer de pendlende og besøgende elbiler, som også er en daglig del af bybilledet. Samtidig stiller disse biler andre krav til ladehastigheden i ladestanderne, da pendlerbilisterne typisk er i byen i kortere tid. Så det er nødvendigt at opstille mål for, hvor mange hurtigladere og måske endda lynladere vi kan placere rundt omkring i byen – og hvor længe man må parkere ved dem.

Derfor opfordrer vi vælgerne til at tage den grønne trafik med i overvejelserne, når vi indtager stemmeboksene 16. november – og efterfølgende de nye folkevalgte til at tage ansvar for at løfte den grønne omstilling på vejene. Det vil være godt for københavnerne og miljøet, og det vil være godt for hovedstadens status som klimaby.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord sammen med et billede af dig selv til debat.byrummonitor@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce