0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
LivingLean
PR-foto: LivingLean
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrummonitor@pol.dk


Debat: Her er 3 grunde til, hvorfor tillid i teamet er afgørende – og 3 måder at sikre det

Selv om alle er enige om, at tillid mellem parterne på et projekt er afgørende, krakelerer den alt for ofte, skriver Stina Trojlsgaard, direktør for LivingLean. Det sker blandt andet, fordi vi tror, at den kommer af sig selv, når vi har samme økonomiske incitament – det gør den ikke.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

I vores iver for at få startet byggesagen op har vi alt for lidt fokus på de såkaldt bløde værdier. Faktisk er vi ind imellem så langt fra, at vi bør gøre op med holdningen om, at det gode samarbejde – og tilliden – kommer af sig selv. Eller at samarbejdet etableres i en kontrakt eller gennem et økonomisk incitament. Det gør det ikke.

I virkeligheden er de bløde værdier ind imellem så hårde, at vi bliver bange for dem og kun tør vise vores faglighed frem.

Heldigvis er der meget, vi aktivt kan gøre for at etablere tilliden. Men inden vi kommer dertil, er her tre grunde til, at tillid er så vigtigt.

1. Lettere at løse problemerne: Når der er tillid imellem projektets aktører, er der en større smidighed og vilje til at finde hurtige løsninger til fordel for projektet. Personerne på projektet med høj tillid er – så at sige – mere motiveret og fleksible i forhold til at finde den bedste løsning for projektet. Er det modsatte tilfældet vil parterne ende med at besværliggøre arbejdet for hinanden.

Tid er en vigtig faktor for, at tilliden kan eksistere. Men netop tid er en udfordrende faktor i byggebranchen

2. Færre anvendte projekttimer: Der er store tidsmæssige (og derved økonomiske) fordele ved at have en høj tillid på en byggesag. Tilliden skaber et godt samarbejde og et fælles fokus på at løse tingene hurtigt. Det gør, at projektets parter sparer en stor mængde projekttimer på eksempelvis lange, tunge mailkorrespondancer, unødige møder og på unødvendige ’afstikkere’ såsom fejl og mangler.

3. Arbejdsglæde: Dertil kan det naturligvis også suppleres, at et godt og tillidsfuldt samarbejde fremmer den gode stemning og derved gør arbejdsdagen sjovere. Vi bliver mere villige til at gøre en ekstra indsats for projektet – og hinanden – når vi føler os godt behandlet.

Tid er afgørende, men knap

Hvordan opnår vi så de her glæder?

Oftest har vi meget tillid til personer, som vi har kendt over lang tid; en relation vi har bygget op over tid, set an og vurderet og derigennem fået tillid til – for eksempel en kollega, vi har arbejdet godt sammen i mange år. Tid er en vigtig faktor for, at tilliden kan eksistere – for vi bygger tillid op over tid.

Men netop tid er en udfordrende faktor i byggebranchen.

Når vi sammensætter projektgrupper på byggesagerne, er der sjældent tid til at se hinanden an og derigennem bygge tillid op. Vi sætter holdet og går i gang.

Vores greb for at få tillid ind i byggeprocessen er derfor en short-cut af processen; vi skaber tillid gennem tydelige strukturer og organisering, og dertil skabes et ’rum’, hvor stærke relationer kan opbygges.

Det skal gøres via tre områder:

1. Kendskab og forståelse for hinanden: Et centralt element i opbygningen af tillid er at have forståelse for hinanden. Det drejer sig om værdier, om arbejdsmetoder og holdninger. Eksempelvis på opstartsworkshoppen, hvor man skaber en grundlæggende forståelse for, hvorfor personerne på projektet handler og agerer, som de gør. Er vi omvendt uforstående over for hinandens ageren, skaber det mistillid.

2. Tydelig organisering og struktur: Et yderligere tillidsskabende tiltag er at skabe klare linjer for hvem-gør-hvad fra start. Omend vi ved, hvad bygherrens, rådgiverens, entreprenørens med videre roller er, er der alligevel et hav af gråzoner, som skal defineres og afstemmes fra byggesag til byggesag. Derfor skal der skabes et forum, hvor roller og ansvar løbende drøftes. Hvis man gang på gang bliver frustreret over, at en aktør på projektet ikke udfylder den rolle, man mener, de skal udfylde, bliver det til sidst meget frustrerende. Det kan ende med mistillid.

3. Stærke relationer: For at få tilliden til at eksistere er der i byggesagens opstart behov for at tale samarbejdet imellem aktørerne igennem; hvordan samarbejdet skal være, hvilken kultur man ønsker, hvordan eventuelle konflikter håndteres og så videre. Dertil skal relationerne løbende plejes, så man tager temperaturen på samarbejdet og får justeret det. Relationerne er helt centrale i tillidsopbygningen, og hvis der ikke etableres en kultur, hvor det er muligt at få talt udfordringerne ordentligt igennem, er det svært at fastholde tilliden.

Selv om tilliden kan være en svær størrelse at opbygge, er der gode incitamenter for at iværksætte aktiviteter, der underbygger denne gennem hele byggeforløbet.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.byrummonitor@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce