0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Share Now og Voi
Foto: Share Now og Voi

Morten Jakobsen, adm. direktør i Share Now i Danmark (venstre), og Kristian Agerbo, nordisk direktør for politik og byudvikling i Voi.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrummonitor@pol.dk


Debat: København skal være en af verdens første 15-minuttersbyer

Der er brug for markante ændringer i transportpolitikken både nationalt og lokalt, hvis vi skal nå målet om at reducere drivhusgasser med 70 procent i 2030, skriver Kristian Agerbo fra løbehjulstjenesten Voi og Morten Jakobsen fra delebilstjenesten Share Now i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Hos Share Now og Voi har vi en ambition om, at København bliver en grøn foregangsby, der kan være en inspiration for resten af verdens hovedstæder. Det kræver, at København udnytter alle muligheder for reduktion af drivhusgasudledninger, og her er delemobilitet en væsentlig faktor.

Vores fælles vision er, at København skal være en af verdens første såkaldte ’15-minuttersbyer’, hvor den privatejede bil bliver overflødig. En 15-minuttersby er en sammenhængende by, hvor der maksimalt er 15 minutters klimavenlig transporttid på cyklen, elløbehjulet eller i den CO2-neutrale delebil, før man er hjemme, på arbejde, i supermarkedet eller træningscenteret.

Den grønne omstilling af transportsektoren går for langsomt

Regeringen har forpligtet sig til reduktion af udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030 i forhold til 1990. Men på transportområdet er niveauet stadig på højde med 1990. Og hvad værre er: Situationen tyder ikke på at ændre sig over de kommende år baseret på udregninger efter aftale om grønnere transport.

Der er brug for markante ændringer i transportpolitikken både nationalt og lokalt for at skabe de nødvendige ændringer, som kan føre til et fald i udledninger. København kan som verdens første 15-minuttersby danne rammen om disse ændringer.

Regeringen bør gå mere ambitiøst til værks, når det handler om at sætte de forskellige grønne dele-mobilitetsløsninger i spil

Regeringen præsenterede i maj sit nye udspil ’Tættere på – Grønne byer og en hovedstad i udvikling’. Her spiller klimavenlige by- og delebiler en rolle, men som eksperter såsom professor Mogens Fosgerau også har påpeget, er der intet bud i planen på, hvordan antallet af kørte kilometer kan reduceres, hvilket er nøglen til reduktion af udledningen. Grønne dele-mobilitetsløsninger spiller her en central rolle, for sammen vil de kunne mindske behovet for en privat bil, og det vil for alvor reducere antallet af kørte kilometer.

Det skal være mest attraktivt ikke at købe en privat bil

Regeringen bør gå mere ambitiøst til værks, når det handler om at sætte de forskellige grønne dele-mobilitetsløsninger i spil for at gøre det nemt og bekvemt at komme rundt til alle dele af København. Det vigtigste bør være at fokusere på, at københavnerne ikke anskaffer sig private biler, uanset om det er el- eller fossilbiler.

Dét skal være det mest interessante valg, fordi grønne, delte transportformer kan dække de forskellige mobilitetsbehov. Lige nu ser vi, at der blot kommer flere biler på gaden, fordi el- og hybridbilerne er særdeles attraktive grundet lav afgift. Det er hverken positivt for CO2-udledningen eller for trængslen.

Løbehjulene er på vej tilbage igen, men under alt for restriktive rammer

Her bør regeringen være mere ambitiøs, og ved at sikre bedre rammer for delemobilitet øges tilgængeligheden af de delte transportformer, hvilket er afgørende for at reducere antallet af private biler. Det vil nedbringe trængslen, så der bliver plads til flere grønne arealer og derigennem et bedre byliv.

Invester bredt i grøn delemobilitet

Delebilerne, cyklerne, den kollektive trafik og elløbehjulene er ikke hinandens modstandere. Tværtimod ser vi os som en samlet løsning, der i fællesskab kan nedbringe privatbilismen, trængslen og skabe mere grøn transport i København. Ikke én af disse løsninger kan vinde over privatbilismen alene, men når de eksisterer side om side i byrummet, er det et reelt alternativ til privatbilismen. Vi spiller hinanden bedre, og sammen kan vi levere en service, der er bedre, mere fleksibel og mere grøn.

Vi er overbeviste om, at et stærkt samspil på tværs af grønne dele-mobilitetsløsninger er det bedste alternativ til den privatejede bil. Derfor bør politikerne, uanset om det er i Folketinget eller på rådhuset, tænke på tværs af transportformer og investere bredt i grøn delemobilitet.

Delemobilitet er nøglen til mindre trængsel

Sidste år indskrænkede Københavns Borgerrepræsentation brugen af elløbehjul i byen. Her blev der altså sat en stopklods for en grøn, delevenlig transportform. Nu er løbehjulene på vej tilbage igen, men under alt for restriktive rammer, i praksis et forbud mod parkering i hele den indre by og de indre brokvarterer. Det vil gøre det uattraktivt at bruge løbehjul og reelt skabe flere korte ture i bil.

Den socialdemokratiske overborgmesterkandidat, Sophie Hæstorp Andersen, har foreslået at nedlægge en tredjedel af Københavns gadeparkeringspladser for blandt andet at komme trængslen til livs. Et forslag, som vi kun kan støtte op om. Her er der nemlig en gylden mulighed for at fremme byens grønne transport, hvis flere af bilernes p-pladser blev omlagt til grønne parkeringsmuligheder for både cykler og elløbehjul, men også til klimavenlige delebiler.

Vi tror på, at et styrket samspil mellem byens dele-mobilitetsløsninger er nøglen til at realisere vores vision om at gøre København til en ’15-minuttersby’ og på den måde sikre en grønnere hovedstad, byens udvikling og bedre transportløsninger for den enkelte borger. Det er vejen til at skabe et bedre byliv for københavnerne.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.byrummonitor@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce