0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Privat og Københavns Kommune
Foto: Privat og Københavns Kommune

Rasmus Steenberger (tv.) og Klaus Mygind.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrummonitor@pol.dk


Debat: By & Havn skal ændres, så grundene kan sælges billigt til progressive bygherrer

By & Havn skal selv til at bygge og give progressive bygherrer bedre chancer for at vinde udbud. Sådan lyder nogle af SF’s forslag til grundlæggende at ændre By & Havns styreform og opgaver, som borgerrepræsentant Klaus Mygind og kandidat Rasmus Steenberger præsenterer i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

By & Havn er i den grad med til at forme Københavns udvikling i disse år. På godt og ondt. Det er vigtigt, at By & Havn er med til at bidrage til et mere grønt, demokratisk og solidarisk København, og i SF har vi flere forslag til hvordan.

By & Havn, der er offentligt ejet og styret, men drives på markedsvilkår, har gennem byudvikling, grundsalg og ejendomsudvikling finansieret den københavnske metro. Men ikke nok med det; selskabet er gået forrest med grønne tiltag som forbud mod parkering i gaderne, krav om at bilejerne betaler fuld pris for etablering af en p-plads (cirka 1.300 kroner om måneden), krav om DGNB-certificering af byggeplaner og nybyggeri og forsøg med genbrugsmaterialer i bygninger som Ressourcerækkerne, Upcycle Studios og formodentligt verdens mest bæredygtige byggeri UN17 Village, der bygges i den sydlige spids af Ørestaden.

Men vi skal videre, hvis vi skal have løst byens problemer med mangel på billige boliger, hurtigere tempo på den grønne omstilling og mere demokratisk byudvikling.

Selskabet skal fortsat være i front med udvikling af attraktive byområder, der lever op til de højeste krav til miljø og klima. Samtidig skal det skabe populære boligområder, der er attraktive at bo i, interessante at besøge, og hvor borgerne har indflydelse på byens udformning.

Sæt grundpris så lavt som muligt

I den anledning ønsker SF, at By & Havn bliver justeret i forhold til styreform og opgaver. Det betyder flere ting.

For det første skal indsatsen med de almene boliger styrkes. Allerede i dag er selskabet med til at fremme byggeri af almene boliger, men indsatsen skal øges, så der fremover bygges 33 procent almene boliger, der hvor By & Havn får lov til at udvikle byen.

Der skal også udtages 10 procent af arealet til udvikling af billige boliger, som det er anbefalet i en aktuel rapport fra et ekspertpanel nedsat af Teknik- og Miljøforvaltningen, hvis formål var at finde løsninger til at fremme billige boliger i byen.

By og Havn skal i højere grad fastholde ejerskabet af jorden og leje boliger ud. På den måde får vi hele tiden nye penge i kassen

For det andet skal progressive selskaber have bedre chancer for at vinde udbud. I stedet for at konkurrere på prisen for grunden skal grundprisen fastsættes så lavt, som loven tillader – og så skal der i stedet konkurreres på klimakrav, bæredygtighed, sociale hensyn og kvalitet.

For det tredje skal der bygges flere små boliger til studerende og de mange, der har valgt at bo alene. København er den kommune med flest 1- og 2-værelsesboliger, men By & Havn skal alligevel prioritere denne indsats op. Det skal gøres, så det passer med boligsammensætningen i de enkelte dele af byen. Bispebjerg har for eksempel brug for familieboliger.

By & Havn skal selv bygge

Ovenstående kan vi blandt andet gøre ved at lade By & Havn deltage mere i hele byggeprocessen, som det for eksempel skete med FN-bygningen på Marmorkaj. Her byggede By og Havn bygningen og solgte den så til FN. Den ekstra indtjening er opgjort til 400 millioner kroner.

Samtidig skal vi gøre op med den lukkede form, som By & Havns bestyrelse har

Den kommende bydel Fælledby (hvor der pt. er nedlagt byggestop, red.) er også et eksempel på bæredygtige materialer og gennemtænkt byudvikling. Selv om placeringen ikke er SF’s ønske.

By og Havn skal i højere grad fastholde ejerskabet af jorden og leje boliger ud. På den måde får vi hele tiden nye penge i kassen.

Møder skal være åbne, og bestyrelsen demokratisk

Samtidig skal vi gøre op med den lukkede form, som By & Havns bestyrelse har. Møder, dagsordener og referater skal være åbne, og der skal være flere demokratisk udpegede medlemmer af bestyrelsen, så alle partier på rådhuset får mulighed for at bidrage til udviklingen af byen. By & Havn er de facto et ekstra ’byudviklingsudvalg’ i København – det skal vi tage konsekvensen af.

For dem af os, der arbejder for flere billige boliger, mere demokrati og en CO2-neutral by i 2025, er det nødvendigt med en grundlæggende forandring af By og Havn for at komme i mål.

Enhedslistens spidskandidat til kommunalvalget i København, Line Barfod, og ditto på Frederiksberg, Pelle Dragsted, roste i Politiken fredag 27. august ’kommunesocialismen’. Vi er helt enige i betydningen af, at kommunen (fællesskabet) skaber virksomheder, som ikke ensidigt er underlagt det kapitalistiske marked, og som skaber værdi for fællesskabet.

By & Havn er på mange områder en sådan virksomhed. Men selskabet skal udvikles. Det kræver, at vi bruger vores bestyrelsesposter i By & Havn. De sidste otte år har Enhedslisten haft en af de tre bestyrelsesposter fra Borgerrepræsentationen. Det har vi i SF ikke mærket meget til.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.byrummonitor@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce