0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
David Stjernholm
Foto: David Stjernholm
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.byrummonitor@pol.dk


Underviser svarer dekan: Akademiet kan i navn, profil og placering virke ekskluderende – det er vi nødt til at få bugt med

Der findes ikke en simpel løsning på at øge mangfoldigheden blandt de studerende på Det Kongelige Akademi, skriver underviser i byplanlægning Christine Bjerke i dette svar til dekan Jakob Knudsen. Det kræver en blanding af konkrete tiltag og langsigtede visioner at skabe en større åbenhed udadtil.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Som underviser på Det Kongelige Akademi værdsætter jeg, at akademiets dekan for arkitektur, Jakob Knudsen, i et debatindlæg 20. august kommenterer udfordringerne i forhold til optag på arkitektuddannelsen, som i år havde et af landets højeste adgangskvotienter. Diskussionen åbner op for en debat, som kan bidrage med forskellige perspektiver.

Det fremgår tydeligt, at der ikke er en silver bullet – en simpel løsning på det komplicerede problem – og jeg har heller ikke et entydigt svar. Det tror jeg for den sags skyld heller ikke findes, men det kræver en udvikling med en lang række forskellige tiltag.

Kig mod Aalto University

I mit oprindelige debatindlæg 5. august henviser jeg til, at man kan se på et højere indtag af kvote 2, hvor lavere karakterer og andre eksaminer kommer mere i spil. Jeg foreslår ikke, at man blot kopierer modellen fra Arkitektskolen Aarhus, men det er interessant at se på, hvordan optagelsen er forskellig på landets to største arkitektskoler.

Jeg er meget enig med Jakob Knudsen i, at arkitektfaget er en sammenfletning af det akademiske og det mere håndværksmæssige, som også udspiller sig i det kunstneriske i skolens historie som et akademi. Vores studerende kommer med forskellige erfaringer, og det er netop den palette, vi skal have bredt yderligere ud.

Jeg foreslår ikke, at man blot kopierer modellen fra Arkitektskolen Aarhus

Til trods for den alsidighed, det bringer med sig, at der i optaget er en kombination af kvote 1 og 2, er der stadig en homogenitet på uddannelsen, som ikke ser ud til at udvikle sig i takt med samfundet. Det er der, vi skal tage fat og undersøge, hvorfor det er sådan og kigge på andre uddannelsesinstitutioner, i forhold til hvordan der arbejdes aktivt med målet om en højere diversitet.

Her kan vi eksempelvis vende blikket nordpå, hvor Aalto University i Finland har arbejdet med forskellige tiltag, både i forhold til at adressere diversitet og hvordan det udspiller sig konkret på uddannelsesinstitutionen. Et eksempel er blandt andet et integreret og aktivt engagement i at invitere kommende generationer ind i forskellige sammenhænge og skabe forbindelser mellem mulige ansøgere og nuværende studerende samt undervisere.

Der er brug for en strategi

Den slags tiltag kan muligvis være med til at skabe en større åbenhed udadtil, hvor tydelige værdier om mangfoldighed og ligebehandling fra uddannelsen viser, at alle er velkomne i faget. Det indblik kan muligvis også være med til at gøre en mulig optagelsesprøve mindre intimiderende, som, Jakob Knudsen også henviser til, kan være oplevelsen, en ansøger har.

Skolen skal gøre sig umage med, hvordan den stadig kan vise, at den er en offentlig uddannelsesinstitution og være inkluderende

En skole som Det Kongelige Akademi har i sit navn, profil og geografiske placering i byen en vis elitær udstråling, som kan virke ekskluderende, hvis man ikke allerede er en del af det fællesskab. Derfor mener jeg, at skolen skal gøre sig umage med, hvordan den stadig kan vise, at den er en offentlig uddannelsesinstitution og være inkluderende, hvis man kommer fra eksempelvis en anden social, kulturel eller økonomisk baggrund.

Udviklingen i at skabe en højere diversitet, som også kan have en betydning for optaget, er derfor måske en kombination af en langsigtet vision og konkrete tiltag. Det kan indeholde transparente værdier, politikker, integrerede dialogsamarbejder, kommunikerende historier fra tidligere og nuværende studerende om studielivet, arrangementer og en forankret debat, for blot at nævne nogle eksempler.

En strategi som viser, at arkitektuddannelsen har brug for mange perspektiver for overhovedet at kunne udvikle sig.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.byrummonitor@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce