Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.
Spørgeskema om automatisk oplæsningKære Lene.
Som initiativgruppe sætter vi pris på, at der nu er en debat i gang om sexisme.
Omstruktureringen af Det Kongelige Akademi (dengang KADK) tilbage i 2014 bragte positive forandringer med sig i forhold til at opløse nogle af de indgroede og normaliserede magtstrukturer og den ødelæggende opførsel, som åbenlyst foregik.
Men vi savner stadig et tydeligt fokus på sexisme og krænkende adfærd.
Det er en forandring, som rækker langt længere ud end at have en god omgangstone
Vi er enige i, at det at ændre en kultur omkring sexisme ikke er et quick fix. Det ligger så dybt, at der skal strukturelle ændringer til – og det tager tid. Men faktum er, at det stadig er et problem på uddannelsesinstitutionerne, og det skal stoppes. Og det kan det!
Ambitionerne må simpelthen ikke sættes lavere end det.
Det handler ikke om endnu en APV eller endnu en henvisning til, at vi skal huske at sige fra. Det, vi mener, der er brug for, er strukturelle, konkrete og ikke mindst målbare ambitioner, værdier og tiltag, der kan komme sexismen til livs. Det er en forandring, som rækker langt længere ud end at have en god omgangstone.
En forandring, der kan danne præcedens og fungere som et forbillede for andre institutioner og for branchen som helhed.
Vores 10 forslag
Du har efterspurgt forslag til tiltag, som kan forbedre problemstillingen i forhold til uddannelsesinstitutionerne. Her kommer eksempler på konkrete tiltag, som vi i initiativgruppen mener kan bidrage positivt:
1. Invitere ansatte, studerende og øvrige interessenter til at formulere et fælles værdigrundlag for uddannelsesinstitutionen. Et værdigrundlag, der tydeliggør institutionens ambitioner, målsætninger og ansvar i forhold til blandt andet og især diversitet, ligestilling og diskrimination. En transparent og åben proces, hvor alle er velkomne.
2. Invitere ansatte, studerende og øvrige interessenter til at formulere konkrete tiltag og handlinger, der vil sikre, at værdigrundlaget bliver efterlevet på uddannelsesinstitutionen.
Andre konkrete tiltag kunne derudover være:
3. Afholde en eller flere temadage med eksperter om sexisme for studerende og ansatte, hvor det italesættes og kommunikeres, hvad sexisme og krænkende adfærd er, så der ikke er tvivl om, hvad begreberne betyder.
4. Tydeliggøre interne processer i forhold til, hvordan en eventuel klage bliver behandlet (det opfattes ikke så transparent som du giver udtryk for). Herunder en nødvendig klarhed omkring mulighed for anonymisering, rettigheder og behandling af personlige oplysninger.
5. Få ekstern og uvildig hjælp til udarbejdelse af konkrete handlingsplaner i forhold til håndtering af sexistisk og krænkende adfærd, som kommunikeres ud til både studerende og ansatte.
Vi håber, at arkitektskolerne vil være progressive, modige og ikke mindst forbilledlige
6. Nultolerance mod udøvet fysisk eller verbal seksuel krænkende adfærd af grov karakter, eller hvis det sker gentagne gange.
7. Tydelig udmelding til eksterne censorer og kritikere i forhold til krav for respektfuld opførsel ved k